top of page
  • edenweiss6824

צרצר או נמלה ?

כולנו מכירים את המשל על הצרצר והנמלה- הנמלה החרוצה שעבדה קשה כל הקיץ ואגרה לה מזון, בעוד שהצרצר

רק שר וזימר לו- חי את הרגע ולא חסך דבר לעתיד. ואז הגיע החורף- הצרצר נותר רעב ומסכן, ללא קורת גג והלך לבקש עזרה מהנמלה. כולנו מנסים להימנע מבחירות לא טובות ולחנך את ילדנו בהתאם.

יש כאלה המחלקים את בני האדם לנמלים ולצרצרים. חלקם חרוצים, חושבים לטווח ארוך, ממעטים בהנאות רגעיות ומחשבים את עתידם. וחלקם חיים את הרגע, אימפולסיביים ולא מצליחים לחשבן את ההשלכות למעשיהם.

אני רוצה להציע חלוקה אחרת לבני האדם-

בכל אחד מאתנו יש חלק שהוא צרצר וחלק שהוא נמלה , וגם בילדים שלנו יש קוקטייל שכזה. יש מי שכוחותיו הנמלתיים יותר בולטים ויש מי שכוחותיו הצרצריים יותר בולטים- אבל בכולנו יש את שני הצדדים.

חשוב לא להגדיר אנשים (ובעיקר מתבגרים) רק על פי מעשיהם או הקלות בה הם מתפתים לדברים.

כל אחד יכול לבחור במצב נתון איך הוא רוצה להגיב- האם כמו נמלה (להשקיע לטווח הארוך) או כמו צרצר. מדובר פשוט בשתי מערכות הפעלה שונות והשאיפה שלנו בחיים היא לדעת לנהל את המערכת הזו וללמד את ילדנו לנהל את המערכת בצורה טובה וחכמה.

חלק מהילדים שלנו מרבים להשתמש בתכונות הצרצריות שלהם- ותפקידנו כהורים לא לזרום עם מערכת ההפעלה הראשונה שקצה, אלא לתת להם כלים לבחור נכון, לנהל את המערכות ולבחור איזו מערכת הפעלה משתלמת ואפקטיבית יותר בכל מצב- בטווח הקצר וגם בטווח הארוך.

לנמלה יש חזקות מוכרות שכל העולם מדבר עליהן- חריצות, שקדנות דחיית סיפוקים אבל חשוב לזכור שגם לצרצרים חזקות משלהם- הם בעלי אינטואיציה חזקה, אלופי האלתורים, יצירתיים מאוד, סקרנים וחושבים מחוץ לקופסה, בעלי כושר מנהיגות ויכולים לשחות נגד הזרם, בעלי דמיון רחב ועוד...

ההכרה בתכונות הצרצריות תעלה להם את הדימוי העצמי ותיתן להם להעלות את הדימוי העצמי שלהם ותיתן להם נקודת מוצא לבנייה עצמית ופיתוח זהות חדשה המשלבת את שתי תכנות ההפעלה.

ומה אתם? צרצרים או נמלים?






















bottom of page